אם אתם עוקבים אחרינו, אתם בטח כבר מכירים את המאמר המושקע שלנו כיצד לשווק בית ספר, מכללה או מוסד חינוכי?, מאות מנהלי בתי ספר עושים בו שימוש ומבינים את חשיבותו של השיווק והיח"צ לקידום ביה"ס, אך מתקשים לעשות זאת כמו שצריך.

במאמר הנוכחי, מעבר ל-5 העקרונות החשובים שכבר פירטנו במאמר הקודם במיוחד עבורכם, החלטנו ללכת צעד נוסף קדימה ולסקור בפניכם כמעט את כל הכלים הדיגיטליים הקיימים היום שיעזרו לכם בחשיפת בית הספר בפלטפורמות השיווקיות הכי חשובות, את המאמר כתבנו עבורכם עם ניסיון של מעל לעשור עם ארגונים עסקיים וחינוכיים שעושים שימוש בכלים שתקבלו בהמשך והוא מבוסס על הידע רב השנים שלנו בעולמות החינוך והאקדמיה.

בואו נתחיל מההתחלה, אם אתם מנהלי בתי ספר, בטוח שהלכתם לאיבוד בין כמויות המידע האינסופיות, הכלים והטכניקות לפרסום העשייה החינוכית-חברתית שאתם אמונים עליה.

הרבה מנהלים טוענים שאין זה מתפקידם לפרסם את בית הספר, חלקם מרגישים אי נוחות מעיסוק בנושא ורבים לא יודעים איך מתחילים ואיך לעשות זאת נכון.

אם עדיין אתם מתלבטים בכלל האם לפרסם את בית הספר, קבלו מאיתנו שתי עובדות  מדוע אתם חייבים לפרסם את העשייה הבית ספרית:

 

עובדה #1 – משרד החינוך מעודד בתי ספר להגדרת הייחודיות הבית ספרית

משרד החינוך הפיק תדריך לבניית ייחודיות לבית הספר "המוקד המרכזי בתוכנית הוא הגיוון בהיצע השירותים החינוכיים בתוך מרחב החינוך. גיוון זה מחייב מעורבות פעילה של ההורים והתלמידים בבחירת מסגרות ומסלולי הלימוד ובהכרח גם מעמיק את המחויבות ואת תחושת השותפות בהלימה למודעות הצרכנית בכל תחומי החיים, המדגישה את זכותו של הפרט לבחור מתוך היצע רחב של אפשרויות ולהשפיע באופן ישיר על איכות חייו."

"בתדריך לפיתוח ייחודיות בית ספרית בבתי הספר היסודיים כמו גם בתדריך לגיבוש זהות בית ספרית בבתי ספר על יסודיים, מופיעה מתוך הספרות, רשימה של נימוקים המצביעים על תרומתה האדירה של הייחודיות להעצמה וצמיחה בית ספרית כוללת. "

אם לא תפרסמו מהי הזהות והייחודיות של בית ספרכם – כיצד יידעו על כך?

עובדה #2 – מאות בתי ספר מפרסמים את עצמם בשנים האחרונות

מניסיוננו בעבודה עם מנהלי בי"ס, אנו מודעים לכך שלא כולם אוהבים את הצד הפרסומי (או השיווקי-מכירתי) ומרגישים שעדיף להם להקדיש את מרבית זמנם לעשייה החינוכית בבחינת 'אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין' (מסכת בבא מציעא, דף מ"ב ע"א).

בכך, מנהלים רבים חיים עם סתירה פנימית: מצד אחד הם יודעים שהם חייבים לבצע פעולות פרסום ומצד שני שונאים או מתקשים לעשות זאת, הם מקווים בסתר ליבם ש"אנשים יגלו את ביה"ס שלהם, ערכיותו ועשייתו היוצאת מגדר הרגיל" ללא הצורך להתעסק בשיווק.

מאות בתי ספר כבר מפרסמים את עצמם במדיות הדיגיטליות או המסורתיות – מתי אתם תתחילו לעשות זאת?

אז אחרי שהבנו שזה פשוט מחויב המציאות לפרסם את בית הספר בפני הקהילה ובעלי העניין השונים, איך עושים זאת במינימום כסף ומקבלים מקסימום חשיפה?

 

קבלו את המדריך שלנו הסוקר אפיקי פרסום וקידום חינמיים בדיגיטל ובכלל

 

לפני שבתהליך מתחילים – צוות פרסום ושיווק מקימים!

לפני שמתחילים בתהליך הפרסום בכלל הפלטפורמות שנפרט – חשוב, חשוב חשוב – הקימו צוות פרסום בית ספרי, הצוות נכון שיהיה מורכב ממובילי דעת קהל בבית הספר, בקרב המורים, התלמידים ואפילו הנהגת ההורים.

בתי ספר אותם אנו מלווים שיווקית, בדרך כלל רותמים למשימה רכזים חברתיים, צוות הנהלה מצומצם, רכזי שכבה, אחראי דיגיטל (פייסבוק ו/או אתר בית ספרי), נציגות מהנהגת ההורים ונציגות מהנהגת התלמידים ואם יש מגמת תיאטרון או קולנוע זה בכלל בונוס – גם אם לא ניתן בהתחלה לגייס את כולם למשימה – זה בסדר גמור!

צוות של 5-10 בהנהגתכם בהחלט יכול לעשות את העבודה.

וכן, אנחנו יודעים, כולם עמוסים, כולם בלחץ וכולם רוצים מאד אך קשה להם – כאן בדיוק אתם נכנסים לתמונה, שתפו עד כמה הנושא חשוב בעבורכם ועבור בית הספר והדגישו את חשיבות הנושא להצלחה המשותפת – פרגנו לאנשי הצוות ופרסמו פנימית על העשייה – גם זה חלק משמעותי מתהליך השיווק הפנימי.

מה מפרסמים?? המשיכו לשלב הבא!

 

תעדו את הרגעים החשובים – כי בפרסום חיובי אנו עוסקים!

מה אנחנו מפרסמים? למי ובאילו מינונים? על כל זה אפשר לקרוא במאמר הקודם שלנו!

ברמה הפרקטית, חשוב לאסוף כל בדל מידע או נושא שראוי כי ידעו עליו כולם, קבלו דוגמאות:

  • זכיות ופרסים
  • פרויקטים יוצאי דופן
  • הישגים משמעותיים
  • מסעות, טיולים וסיורים
  • מגמות מובילות
  • מורים ותלמידים בעלי הישגיים ערכיים או הישגיים
  • מסיבות וכנסים
  • שדרוגים או תוספות במבנים או מעבדות
  • שיתופי פעולה עם התעשייה, האקדמיה או הקהילה
  • חגים ומועדים מיוחדים
  • ביקורים חשובים וחילופי משלחות
  • נבחרות ספורט והתעמלות

ועוד ועוד ועוד…

בקשו מהגורמים הרלוונטיים האמונים על שלל הנושאים לשלוח תמונה או סרטון + טקסט קצר המתאר את הפעילות, תדאגו לפרגן למי שאחראי על ההישג והנה לכם מלא תוכן איכותי לפרסום!

ועכשיו עוברים לשלב הבא – הפלטפורמות בהם ניתן לפרסם את ההישגים!

אתר אינטרנט בית ספרי – כי זה חשוב גם בהיבט התדמיתי!

אם אין לכם אתר אינטרנט, אז באמת שהגיע הזמן!

אתר אינטרנט מהווה כיום כלי חשוב ומקובל מול קהל היעד שלכם, הוא מהווה כרטיס ביקור ומקור מידע, ככל שתציגו את האתר שלכם בצורה מקצועית יותר כך יתקבל הרושם שבית הספר איכותי יותר וחדשני יותר ומעודכן טכנולוגית, אנו ממליצים להקים אתר אינטרנט מקצועי על ידי חברה המתמחה בנושא אך במידה והתקציב מוגבל ניתן להקים אתר אינטרנט חינמי בסיסי כפי שרשמנו בהמשך.

לא כל דבר חייב להיות מפורסם באתר, אך בהחלט ישנם נושאים שהם בגדר חובה: תכנית שנתית, דבר מנהל בית הספר, הודעות חשובות, קישור למידעונים, אופן יצירת קשר וקישור לרשתות חברתיות ומועדים חשובים.

חשוב שהאתר ישדר מקצועיות, יהיה רספונסיבי (מותאם למסכים שונים ובעיקר לטלפונים ניידים) וכן יישא את שמו הנכון של בית הספר עם מיתוג ועיצוב הולמים כיאה לעשייה החינוכית שאתם מייצגים.

אין לכם אתר אינטרנט? רוצים לשדרג או לפתח אתר אינטרנט חדש? צרו איתנו קשר או עם חברה המתמחה בתחום – זה המצב האידיאלי ויבטיח שהאתר יפותח בסטנדרטים הגבוהים ביותר, בעיצוב ובנראות מעולה, ויאופיין עפ"י הצרכים הספציפיים של בית הספר.

לחילופין במידה והתקציב מוגבל, קבלו 2 אופציות להקמת אתר אינטרנט בסיסי לגמרי בחינם:

ישנן פלטפורמות נוספות להקמת אתרים בחינם, אך מצאנו את שתי האופציות הנ"ל הכי סבירות ובייחוד בכל הנוגע להתאמה לעברית וקלות שימוש.

 

לאחר הקמת האתר תוכלו לבצע מספר פעולות פרסום וקידום אורגני חינמיות על מנת שהאתר יופיע בתוצאות החיפוש בגוגל בדפים הראשונים:

  • אינדקסים – הוסיפו את הקישור לאתרכם בגוגל ובאינדקסים שונים ברשת.
  • מאמרי תוכן – הוסיפו לאתרכם מספר רב של מאמרי תוכן מקצועיים ומקוריים בעלי ערך מוסף (אל תעתיקו מאחרים זה דווקא מוריד את הדירוג של האתר), הקפידו להשתמש במילות מפתח חשובות בנושא המאמר מספר פעמים ברחבי הדף – ככל שאתרכם יכיל תוכן רב וחשוב יותר לקהל הגולשים בגוגל המחפשים מילות מפתח הקשורות לתוכן שלכם כך יגדל הסיכוי שתופיעו בתוצאות החיפוש בגוגל במקומות גבוהים.
  • קישורים – צרו קשר עם קולגות ואתרים דומים לשלכם בעלי מכנה / אינטרס משותף והחליפו קישורים בין אתרי האינטרנט שלכם (כל אחד מפרסם את השני באתר שלו).
  • תגיות Meta – אתרו במערכת הניהול של אתר האינטרנט שלכם את הגדרות התגיות עבור גוגל (Title, Description, keyword) והזינו את התוכן הרלוונטי בכל דף ותמונה שאתם מוסיפים לאתר.
  • פורומים – הירשמו לפורומים ואתרי קהילות הרלוונטיים לתחומכם, השתתפו והיו פעילים בתכתובות, הוסיפו חותמת אוטומטית בתגובתכם עם קישור לעסק שלכם ופרטים נוספים, פורומים מומלצים: תפוז אנשים, קהילות וואלה, קהילות נענע, קהילות NRG, קהילות Ynetוקהילות גוגל, נסו למצב את עצמכם כמומחים בתחומכם, שתפו מהידע שלכם והפנו למקורות איכותיים במידת הצורך.
  • חתימות מייל – הוסיפו קישור לאתר האינטרנט מחתימת המייל שלכם.

 

רשתות חברתיות – כי חייבים שם להיות!

כולנו נמצאים ברשתות החברתיות, כולנו מעורבים בקהילות או בקבוצות בעלות עניין משותף ולכן חייבים להקים פרופיל ברשתות חברתיות! בלי השהיות נוספות קבלו את הפלטפורמות העיקריות בהן אתם חייבים להיות נוכחים כבתי ספר.

שנייה לפני שנסקור את הרשתות החברתיות, ישנם מספר כללים לפתיחת פרופיל ברשת חברתית:

  • פתיחת פרופיל – וודאו כי פתיחת הפרופיל תתבצע באמצעות יוזר וסיסמא של בית הספר (אימייל בית ספרי, או מספר נייד בית ספרי) – כך שגם אם הגורם שפתח את הפרופיל ימשיך לתפקיד אחר הפרופיל ייוותר ברשותו של בית הספר.
  • שם הפרופיל – חשוב לתת שם אחיד בכל הפרופילים אותם אתם פותחים לדוגמא, אם שם בית הספר הוא: 'התיכון המושלם ביקום' הקפידו להשתמש בשם זה בכל הפרופילים.
  • תמונת פרופיל – הקפידו להשתמש בתמונת פרופיל זהה (בדרך כלל לוגו בית הספר) – בכל הפרופילים אותם אתם מקימים כך שתיווצר אחידות והמותג שלכם יזוהה מיידית, הקפידו להשתמש בתמונת לוגו איכותית שאינה "נחתכת" בתצוגה המקדימה בפרופיל
  • פרטיי התקשרות – הקפידו לעדכן פרטיי התקשרות נכונים בכל אחד מהפרופילים – וקשרו את הפרופיל לפלטפורמות הנוספות

 

טיפים לתפעול שוטף ברשתות החברתיות וכלי העזר:

  • כמה פוסטים מעלים? כתבו סטטוסים והעלו פוסטים עם מידע בעל ערך הרלוונטי לקהל שלכם, מומלץ עד 3 פעמים בשבוע לכל פלטפורמה שמצד אחד יתחזק את הקהילה ומצד שני שלא יטריד ויעמיס על הפיד שלהם.
  • מה כותבים? השתמשו בטקסט ברור וקריא, הוסיפו לכל פוסט שלכם תמונה איכותית / מעוצבת ו / או וידאו קצר וקולע – הקפידו על ניסוח תקני והימנעו מטעויות כתיב
  • לקשר לאתרים חיצוניים? המנעו מלקשר לאתרים חיצוניים (כך תקבלו פחות חשיפות)
  • מה עושים עם פניות בצ'ט או בתגובות? בדקו את התגובות בעמוד שלכם והגיבו בצורה עניינית לכל אחד, חשוב מאוד שלא למחוק תגובות גם אם התגובה שלילית או מתלהמת ולענות בצורה עניינית ומקצועית – אלא אם מדובר בקללות או בשיימינג
  • פרסום ממומן? מומלץ בעתיד לשלב פרסום ממומן בפייסבוק ובאינסטגרם על מנת להגדיל את החשיפה מעבר לקהל השבוי (קהל שעשה לייק או עוקב אחרינו) ורצוי לעשות זאת איתנו כך שהתקציב ינוצל באופן מיטבי

 

הרשתות החברתיות המובילות (כל הקישורים מטה מובילים לעמודי יצירת הפרופילים בהתאמה):

פייסבוק – שתי אפשרויות: הקמת עמוד עסק / מותג או קהילה / דמות ציבורית

בד"כ נהוג להקים עמוד עסק (פרופיל שניתן לעשות לו לייק) חשוב להשתמש באפיק זה בצורה עניינית ומקצועית, להציג בפני קהל היעד תוכן מעניין ורלוונטי מלווה בטקסט ובתמונות איכותיות וקטעי וידאו ערוכים וקצרים.

בפלטפורמה זו ניתן גם לתקשר עם הגולשים בדמות מענה לתגובות בגוף הפרסומים או בהודעות אישיות המופנות אליכם, כמו כן קבלת ביקורות, העלאת וידאו בשידור חי ועוד.

הקמת פרופיל עסקי, מאפשרת גם בעתיד לבוא להשתמש בקידום ממומן – אך על כך, במאמר עתידי שיבוא עלינו לטובה..

 

אינסטגרם – בדומה לפייסבוק, אינסטגרם גם מהווה פלטפורמה להצגת תוכן רלוונטי לקהל היעד אך בדגש על תוכן ויזואלי (תמונות וקטעי וידאו קצרים), חשוב לפתוח פרופיל עסקי ולא פרטי (מסיבות שיפורטו בהמשך), בפלטפורמה זו יש שימת דגש על נושא ההאשטג (Hashtag#) המהווה תיוג טקסטואלי של תוכן על ידי משתמשים מרובים, ניתן ללמוד על הנושא ברשת.

נהוג לפלח את קהלי היעד העושים שימוש באינסטגרם לעומת הפייסבוק בקהל יותר צעיר וזה אכן נכון, אך חשוב לדעת כי הקהל "המבוגר" זולג אט אט גם לאינסטגרם בעקביות במהלך השנים האחרונות.

אם הגדרתם את האינסטגרם כפרופיל עסקי, תוכלו לקשר בין עמוד הפייסבוק לאינסטגרם ולהיפך, מה שיאפשר לכם להעלות תוכן בו זמנית בשתי הפלטפורמות וכן במידה ותחליטו בעתיד לעשות קמפיין ממומן שיגיע לקהלים רחבים יותר להשתמש בשני הפרופילים הרשמיים תחת אותו חשבון המודעות הפרסומי (אם זה מבלבל אתכם – צרו איתנו קשר ונעשה לכם סדר).

 

Google לעסק שלי – פלטפורמה מאוד חשובה ומשמעותית של גוגל המאפשרת הקמת פרופיל עסקי במגוון שרותים וכלי עזר המוצעים על ידם:

פרופיל עסקי בתוצאות החיפוש – פרטים אודות העסק (יצירת קשר טלפוני, טקסט, תמונות, שעות פתיחה, ביקורת, קישור לאתר ועוד) המופיעים לצד תוצאות החיפוש האורגניות בעת חיפוש בגוגל את שם העסק / הארגון שלכם.

גוגל מפות – הוספת מיקומכם במפת גוגל

הקמת אתר אינטרנט – הקמת אתר אינטרנט חינמי בגוגל אתרים על ידי ממשק נוח יחסית, אך מצד שני בעייתי מבחינת עיצוב והתאמה אישית.

 

YouTube האתר מספר 1 בעולם כיום לצפייה בוידאו ושידורים חיים בבעלות גוגל, בפלטפורמה זו ניתן להקים ערוץ וידאו משלכם, למתג אותו ולהעלות סרטוני וידאו ללא הגבלה ואף ליצור רשימות השמעה, את הסרטונים שלכם תוכלו לאחר מכן לשתף ברשתות החברתיות, להטמיע באתר האינטרנט שלכם ועוד, הפלטפורמה מלווה במערכת אחורית לצפייה בסטטיסטיקות הצפייה בוידאו שלכם ובעוד כלים נוספים.

רצוי בעת העלאת סרטון וידאו לתת כותרת מושכת ולפרט ב'אודות' על בית הספר, המגמה, הפרויקט ונשוא הסרטון כולל קישורים והנעה לפעולה (כניסה לאתר, לייק בפייסבוק או עוקב באינסטגרם וכיוצ"ב)

כמו כן, ניתן לקיים שידורים חיים במידה ויש לכם את הציוד הטכני הדרוש לכך.

 

אפליקציית איזי EASY מאפשרת למצוא ולבחור מקומות ועסקים שנמצאים סביבכם, לא משנה איפה אתם נמצאים. באיזי ניתן לקבל מידע על מאות אלפי מקומות ועסקים בישראל כולל כתובת, טלפון, שעות פתיחה וביקורות של גולשים ומומחים שביקרו במקום.

על מנת להוסיף את בית הספר למיקומים יש לפתוח פרופיל בדומה לבעלי עסקים (או לבקש בעלות על בית הספר במידה והוא כבר מופיע).

בנוסף, ניתן לסנכרן את הפרופיל לרשתות החברתיות וכן לכתוב חוות דעת.

 

פלטפורמות חינמיות דיגיטליות נוספות – שבתי ספר פחות עושים בהן שימוש אך כדאי להכיר:

Pinterest רשת חברתית מקוונת דמוית לוח מודעות. השירות מאפשר למשתמשיו ליצור ולנהל אוספי תמונות משלהם. מטרתו המוצהרת של האתר היא "לחבר בין כל האנשים בעולם באמצעות 'דברים' שמעניינים אותם".

LinkedIn רשת חברתית מקוונת שנועדה ליצירת קשרים מקצועיים ועסקיים בין משתמשיה.

Twitter רשת חברתית מקוונת חינמית המאפשרת לשלוח ולקרוא מסרים קצרים של עד 280 תווים, וגם הסרטונים המועלים בה מוגבלים ל-140 שניות.

 

דיוור – דוא"ל

במידה ויש לכם רשימת תפוצה של כתובות אימייל אליהם תרצו לדוור לדוגמא מידעון חודשי על הנעשה בבית הספר, או  באם תרצו להפיק מידעון דיגיטלי שידוור בקבוצות הווטסאפ הבית ספריות, ניתן ליצור דיוור במייל הדומה לעמוד נחיתה (דף אינטרנט יחיד) שמכיל טקסטים מעוצבים, גלריות תמונות, וידאו, קישורים ועוד.

ניתן לשלוח דיוור במערכות חינמיות (עם הגבלות) באתרים דוגמת:

בכולם תוכלו לנהל את רשימות התפוצה שלכם, ליצור את תוכן הדיוור בצורה מעוצבת, לשלוח לנמענים ולקבל סטטיסטיקות חשובות של אחוזי קריאה, הסרה מתפוצה ועוד.

חשוב לציין, כי בחלק מהפלטפורמות חלק מהתכונות מוגבלות ועל מנת שתיהנו ממירב האופציות יהיה עליכם לרכוש מנוי בעלות לא גבוה יחסית.

 

דיוור – משלוח SMS

למרבית בתי הספר ישנן מערכות תומכות או קבוצות ווטסאפ מסודרות ברמה הכיתתית, במידה ולא קיימות האפשרויות האלה, ניתן לייצר עצמאית רשימות דיוור בסמסים ולשלוח מסרים קצרים עם קישור או  הפניה לאתר שלכם או תוכן אחר המניע לפעולה.

ניתן לשלוח SMS במערכות בתשלום באתרים דוגמת:

 

כדאי לדעת, את רשימות התפוצה (דוא"ל וטלפונים נייידים) ניתן להגדיר בפלטפורמות הפרסום הממומן של גוגל ופייסבוק ועל ידי כך לפרסם ולשווק מחדש לקהל זה באופן פרטני על ידי מסרים מותאמים אישית! ניתן לבקש זאת מחברת הפרסום שלכם או לקבל מטרנדי מרקטינג מידע בנושא.

 

זהו כמעט וסיימנו…

כדאי להמשיך לעקוב אחרינו, המאמרים הבאים יעסקו בשיווק מסורתי בתקשורת מקומית וארצית כתובה ודיגיטלית וכן נסקור בפניכם כלים נוספים שיעזרו לכם בפעילות היח"צ והפרסום של בית הספר.

אם טרם הכרתם אותנו, אז כדאי להכיר!

יצחק גלאם וניר בהגלי מטרנדי מרקטינג – חברת פרסום ויח"צ עם מומחיות בתחום בחינוך, האקדמיה וארגונים ציבוריים חברתיים.

בנוסף, אנו משווקים עסקים בניו מדיה בכלים החדשניים ביותר.

 

על כותבי המאמר:

 

ניר בהגלי – ליווי, ייעוץ ואימון עסקי ושיווקי ליזמים, עסקים וארגונים חברתיים וחינוכיים.

מעל ל-15 שנות ניסיון בליווי ופיתוח עסקים בחברות גדולות ועסקים קטנים.
מרצה, יזם ויועץ בתחומי שיווק, אסטרטגיה, פיתוח עסקי, מכירות ומנטורינג. בוגר תואר שני (MA) בניהול תעשייתי מאוניברסיטת בר אילן

 

 

 

יצחק גלאם – מומחה לשיווק דיגיטלי ופיתוח אתרי אינטרנט.

מעל ל- 13 שנות ניסיון בהקמה וניהול של קמפיינים פרסום בדיגיטל, עמודי נחיתה ואתרי אינטרנט וכן אפיון מערכות, בעלים שותף בטרנדי מרקטינג ובנוסף בעלים של בית התוכנה IGW, מרצה בתחום הדיגיטל ו ה- E-commerce, בעל הסמכת Google Partners

 

 

 

השירותים אותם אנו מציעים:

  • הקמת אתרי אינטרנט ודפי נחיתה
  • גיבוש אסטרטגיה תקשורתית ליח"צ ופעילות מדיה
  • ייעוץ וליווי שיווקי למנהלי בתי ספר
  • ניהול קמפיינים פרסומיים ממומנים בגוגל, פייסבסוק, אינסטגרם וטאבולה
  • סיוע ביזמות ושיתופי פעולה במרחב הציבורי
  • מיפוי הזירה התחרותית וגיבוש אסטרטגיה שיווקית
  • תכנית שיווקית מקורית – כולל מיתוג, נראות ושפה שיווקית
  • גיבוש תכניות למיזמים עסקיים-חברתיים והוצאתן לפועל

 

לשיחת ייעוץ ללא עלות: 055-222-7777 או השאירו פרטים בטופס